Alles over annuleren en het Coronavirus

Je hebt natuurlijk vreselijk veel vragen en onzekerheid in deze situatie. We begrijpen dat de antwoorden hieronder niet zijn toegespitst op jouw situatie. Toch willen we je vragen alleen contact met ons op te nemen voor zéér dringende vragen. Neem voor contact nog even de richtlijnen door.

 

Veelgestelde vragen over het annuleren of omboeken van je vakantie


Kan ik mijn reis omboeken?

In de meeste gevallen kunnen we jouw vakantie eenvoudig omboeken. Neem even contact ons op wanneer je wilt omboeken, dan kijken we samen even naar de omboekregeling van jouw touroperator.
 


Wordt mijn vakantie geannuleerd?

Bekijk hier het actuele overzicht van geannuleerde reizen. Dit overzicht werken wij dagelijks bij. Wanneer jouw reis wordt geannuleerd nemen we binnen 2 werkdagen contact met je op. Vlieg je met Transavia? Bekijk hier meer informatie over jouw vlucht met Transavia.

Op dit moment annuleren de meeste touroperators vakanties twee tot drie weken voor vertrek. Vertrek jij pas later? Wacht dan nog even af. Wanneer de situatie niet wijzigt zullen we jouw vakantie uiteindelijk ook annuleren. Wordt het reisadvies weer aangepast in de tussentijd? Dan kun je gewoon op reis. 



Wanneer wordt er kosteloos geannuleerd?

In het geval van een negatief reisadvies, inreisverbod of omdat de touroperator beslist om de reis te annuleren, wordt de vakantie kosteloos geannuleerd. Dit doen we uiterlijk twee weken van te voren. Pas wanneer we zeker weten dat de vakantie géén doorgang kan vinden, annuleren wij jouw vakantie kosteloos. Start jouw vakantie pas later deze zomer? Dan kunnen we niet kosteloos annuleren.

Wil jij weten wat je rechten zijn als je een reis wilt annuleren? De consumentenbond heeft hier een uitgebreid artikel over geschreven. Ook de Consuwijzer heeft extra informatie hierover geplubliceerd.
 


Krijg ik een coronavoucher?

Wordt jouw vakantie geannuleerd vanwege bovenstaande redenen? Dan wordt je reeds betaalde reissom omgezet in reistegoed, oftwel: de 'coronavoucher'.  Je ontvangt je voucher binnen 14 dagen nadat je vakantie is geannuleerd. We sturen iedereen een voucher toe. Alleen met een voucher ben je verzekerd van dekking bij faillisement van de reisorganisator. Wil je toch liever geen nieuwe reis boeken? Vanaf 6 maanden na ontvangst van de voucher kun je een verzoek tot restitutie indienen. In geval van nood kun je ook eerder je geld terugvragen. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

 

Kan ik zelf annuleren voor mijn geplande reis?

Ook wanneer er geen officieel negatief reisadvies is uitgesproken over jouw vakantiebestemming kun je jouw vakantie annuleren of omboeken. In dat geval zijn de kosten voor het annuleren volledig voor eigen rekening. 

Tip! Als je nu jouw reis zelf annuleert en er later toch een negatief reisadvies volgt, kun je de kosten niet verhalen op de touroperator. Wacht daarom nog even met het annuleren van je vakantie. We begrijpen dat dat heel spannend is, maar we willen je niet met onnodige kosten opzadelen. We doen ons uiterste best je zo snel te informeren zodra de situatie voor jouw vakantie wijzigt. 
  • Lees hier hoe je je reis zelf annuleert
  • Lees onze voorwaarden zodat de annuleringskosten geen verassing voor je zijn

 

Alle musea en restaurants zijn gesloten zijn op mijn bestemming, maar jullie annuleren mijn reis niet!?

Een kosteloze annulering kan alleen bij een negatief reisadvies. Dat betekent dat dit geen geldige reden is om jouw vakantie kosteloos te annuleren. In de meeste gevallen kunnen we je vakantie wel omboeken.
 

Hoeveel kost het annuleren van mijn vakantie?

Aan het annuleren van je vakantie zijn altijd kosten verbonden. Hierin gelden altijd de voorwaarden van de uitvoerende touroperator + € 50,- administratiekosten. De regel luidt wel - hoe eerder je annuleert, hoe lager de annuleringskosten zijn. Lees onze voorwaarden zodat de annuleringskosten geen verassing voor je zijn.

 

Hoeveel kost het omboeken van mijn vakantie?

Aan het omboeken of wijzigen van een vakantie zijn kosten verbonden. De kosten zijn afhankelijk van de beschikbaarheid en de prijs van de nieuw gekozen data. 

 


Komt de prijsopgaaf van de annuleringskosten bovenop de aanbetaling?

Nee, de annuleringskosten komen niet boven op de aanbetaling die reeds is gedaan. Het bedrag van de annuleringskosten wordt verrekend met je aanbetaling. Dus stel je hebt een nota gekregen met annuleringskosten van €500,- en je hebt al €100,- aanbetaald, dan wordt de openstaande rekening dus €400,-. Je betaalt de kosten dus niet dubbelop. Lees onze voorwaarden zodat de annuleringskosten geen verassing voor je zijn.

 


Annuleringskosten of annulering aanvragen

Het staat je natuurlijk vrij om de kosten voor het annuleren op de vragen of om daadwerkelijk je vakantie te annuleren. Het berekenen van annuleringskosten doen wij momenteel niet meer telefonisch maar zetten we door aan onze extra helpers aan de zijlijn. Zo houden we de telefonische lijnen open voor andere vragen. Stuur ons een e-mail naar info@vakanties.nl met de wens om je vakantie te annuleren. Wij berekenen dan de annuleringskosten en vragen en sturen je deze per e-mail toe.
 
Copyright GIATA 2015-2020, client ref. 126659     08:45:48 | 0,97 | Vakanties | NMT-WEB-122 TourWeb © NetMatch
nm-pixel